خانه / اخبار / مبحث ۱۹ مقررات ملی، شرط رعایت اخلاق حرفه‌ای در مدیریت مصرف

مبحث ۱۹ مقررات ملی، شرط رعایت اخلاق حرفه‌ای در مدیریت مصرف

سیدحسین‌طاهری در گفتگو با خبرنگار «صما» ضمن بیان اینکه وفق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تمامی ساختمان‌ها مکلف به اجرای این مبحث هستند، اظهار داشت: چندین سال است که ضد زلزله بودن ساختمان‌ها مورد توجه دست‌اندرکاران صنعت ساختمان قرار گرفته است و در صدور پایان کار این مورد مهم لحاظ می‌شده و لازم است که مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هم به همین اندازه مورد توجه قرار بگیرد.

طاهری، کنترل هوشمند موتورخانه‌ها، عایق‌کاری دیوارهای خارجی، شیرهای ترموستاتیک و استفاده از پنجره‌های دوجداره استاندارد را از جمله موضوعات مطروحه در مبحث ۱۹ مقررات ملی برشمرد و اذعان داشت: قطعا توجه و اجرای موارد مذکور می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف بهینه انرژی و جلوگیری از اتلاف سوخت‌های فسیلی داشته باشد. لذا رعایت اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌‌کند فردی که به عنوان بازرس یا ناظر ساختمان از پروژه ساختمانی تمام شده بازدید می‌‌نماید یکی از شروط صدور گواهی پایان کار را اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بداند.

رئیس روابط عمومی و فرهنگ‌سازی شرکت مصرف بهینه انرژی با اعتقاد به اینکه عدم کنترل لازم بر موارد مذکور عامل اتلاف انرژی در ساختمان‌ها خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر بخش صنعت در کشور کره بیشترین مصرف را دارد. هرچه شدت مصرف انرژی در بخش صنعت بیشتر باشد یهنی سهم تولید در آن کشور بیشتر است.

طاهری با تاکید بر اینکه در ایران بیشترین مصرف سوخت در حوزه ساختمان صورت می‌گیرد، اذعان داشت: مصرف انرژی ساختمان‌های ایرانی بیشتر از مصرف کل اتحادیه اروپا بوده و به عبارتی مصرف گاز خانگی ایران با دوفاز پارس جنوبی برابری می‌کند. گفتنی است که میزان مصرف گاز در ایران ۲۶ متر مکعب به ازای متر مربع و در اروپا این عدد حدود ۶ است.

به گفته رئیس روابط عمومی و فرهنگ‌سازی شرکت مصرف بهینه انرژی در حال حاضر بررسی و کنترل لازم در اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان صورت نمی‌گیرد و اغلب پایان کارها بدون درخواست این مبحث صادر می‌شود در نتیجه می‌توان این ادعا را داشت که تاکنون اخلاق حرفه‌ای در مدیریت مصرف رعایت نشده است.

این مسئول در ادامه اضافه کرد: می‌توان با نصب پنجره دوجداره ۲۵ درصد و با نصب شیر ترموستات ۱۵ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کرد. ناگفته نماند که عایق‌کاری سقف‌ها و دیوارهای خارجی هم در جلوگیری از اتلاف انرژی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی دلیل اتلاف انرژی را مرتبط با نحوه مدیریت تقاضا، مدیریت مصرف و رعایت اخلاق حرفه‌ای دانست و گفت: مدیران شهری و دست‌اندرکاران ساخت و ساز باید نسبت به اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان حساس باشند و تنها با رعایت این مهم می‌توان اخلاق حرفه‌ای را در مدیریت مصرف و ساخت و ساز رعایت کرد.