خانه / اخبار / کیفیت ساختمان‌ها تکه تکه شده است

کیفیت ساختمان‌ها تکه تکه شده است

احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بی‎کیفیتی ساختمان‎های نوساز گفت: ریشه این امر سودجویی و سوداگری افراد است که سبب ایجاد ساختمان‎های بی‎کیفیت از نظر ایمنی و استانداردهای آسایشی و رفاه عمومی شده است.
وی با بیان اینکه پدیده‌ی بساز و بفروش معیارهای ساختمان‎های قدیمی را از بین برده گفت: در گذشته بساز و بفروش زیاد نبود و افراد برای خود خانه می‌ساختند و بر حسب توانایی مالیشان از بهترین معماران و مهندسان و مرغوب‎ترین مصالح استفاده می‎کردند.
سرحدی با بیان اینکه قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان و قانون شهرداری تبصره ۷ ماده ۱۰۰ ناظر بر کنترل کیفیت ساختمان‎ها هستند اظهار داشت: متأسفانه هیچ کنترلی صورت نمی‎گیرد و تمام کارها به افرادی واگذار شده که یا سواد ساخت و ساز ندارند و یا کالایی بی‎کیفیت و بدون استاندارد را صرفا برای رسیدن به سود بیشتر، تولید می‎کنند.
این کارشناس مسکن بیان کرد: زمانی که ساختمان توسط افراد فاقد صلاحیت ساخت و ساز و با انگیزه دستیابی به سود کلان تولید می‌شود قطعا از همه چیز ساختمان کسر می‌گذارند تا بتوانند قیمت تمام شده را کاهش دهند و با رنگ و لعابی که به ساختمان می‎دهند، قیمت فروش را افزایش می‌دهند.
وی با بیان اینکه این کالا، گران‎ترین کالایی است که هر فرد می‎تواند در طول عمر خود داشته باشد و باید دارای کیفیت و استاندارد باشد گفت: همان طور که برای لوازم خانگی، مواد غذایی، خودور و … استانداردهایی وجو دارد وسازندگان مستلزم به رعایت آن می‌باشند، برای ساختمان هم بایستی یک عنصر کنترلی وجود داشته باشد.
وی در پایان گفت: برای ساختمان هم استانداردهایی تعریف شده اما متأسفانه شهرداری زیر بار این مسئله نرفت و وزارت راه و شهرسازی هم که متولی این امر بود در مقابل شهرداری کوتاه آمد و نظام مهندسی هم نتوانست کاری در این زمینه انجام دهد.
(منبع : بانک اطلاعات ساختمان)